wozy lat 90.

Audi A8 pierwszej generacji – luksusowy sedan, który wciąż zachwyca. Ile dziś kosztuje?

Audi A8 to luksusowa propozycja samochodu z lat 90. Konstrukcja pierwszej generacji modelu wykonana była z aluminium. Jak się dziś prowadzi ten wóz?

Audi A8 – naprawdę „ambitna” limuzyna

Model Audi A8 to z pewnością dzisiaj ciekawa propozycja na youngtimera, nawet na co dzień. Choć koszty utrzymania i eksploatacji modelu są naprawdę wysokie, to podobnie sytuacja wyglądała w latach jego świetności. Silniki, jakie oferowała A8 to przede wszystkim najmniejsze V6 2.8l oraz V8 3.7l.

Dopiero 4.2l V8 quattro oferowało moc 300 KM, a 6.0l W12 zaskakiwało 420 KM. Najmocniejsza jednostka była dostępna w sprzedaży od 2001 roku i wyprodukowano jej jedynie 750 egzemplarzy. Najsłabszy z ich rozpędzał się do „setki” w 9,1 sekundy, a najszybszy – 5,8 s. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, standardowe 2.5 TDI oferowało moc 150 KM lub 180 KM,a 3.3 TDI – 224KM przy momencie aż 480 Nm.

Co ciekawe, model występował w wersji ze standardowym oraz z przedłużanym (A8L) rozstawem osi. Napęd quattro wykorzystuje układ Torsen. Dla zainteresowanych – jest to samoblokujący się mechanizm różnicowy, szczególna odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi wyposażone były w elektroniczną blokadę prędkości przy 250 km/h.

Co więcej?

Standardowe wyposażenie tego modelu na rynek USA obejmowało m.in. 6 poduszek powietrznych. Ogólną produkcję zakończono w 2002 roku. Z ciekawostek – na jego bazie powstało Audi S8 D2. Napędzał go silnik V8 4.2l o mocy 340 KM. Od 1999 roku moc podniosła się do 360 KM. Modyfikacjom poddano także układ hamulcowy, zawieszenie oraz koła, nadwozie wyposażono w kilka sportowych akcentów.

A8 to pierwszy wielkoseryjnie produkowany samochód osobowy którego konstrukcję wykonano wyłącznie przy użyciu… aluminium! Koncepcja aluminiowej konstrukcji samochodu opracowana przez Audi AG to Audi Space Frame (ASF).

Choć w 2002 roku na rynku pojawiła się druga generacja modelu, to Audi A8 D2 jest obecnie kultowym modelem, najbardziej wyróżniającym się na tle innych ciekawych wozów lat 90.

Audi A8 pierwszej generacji osiągnęło długość 5034 mm, a w wersji long – 5164 mm. Auto mogło ważyć od 1460 kg do 1980 kg, pamiętając przy tym, że zbudowane zostało z aluminium.

Wnętrze A8… mniam!

Jeśli chodzi o wyposażenie i wnętrze tego samochodu, można by się o nim rozpisywać godzinami. Znajdziemy tutaj oczywiście klimatyzację, komputer pokładowy, automatyczna skrzynia biegów, mnóstwo schowków, funkcjonalny podłokietnik. Było sporo miejsca w aucie, również na tylnej kanapie.

Audi A8 D2 w reklamach

Model A8 pierwszej generacji pojawił się w kilku reklamach z lat. 90. Nie zabrakło tutaj wątków nawiązujących do prac NASA, do wykorzystania aluminium i napędu quattro. Zresztą, zobaczcie sami:

Pamiętacie, jak wszyscy śmiali się, że „to amelinium, tego nie pomalujesz?” Coś w tym jest! 🙂

Audi A8 – ile trzeba zapłacić?

Tak naprawdę obecnie Audi A8 jest jedną z tańszych limuzyn z lat 90. W dodatku wyposażone jest jeszcze te pancerne silniki, z którymi nie powinno być większych problemów. Zadbane egzemplarze można znaleźć już od około 12-15 tysięcy złotych. Im mocniejszy silnik i bogatsza wersja, tym oczywiście cena będzie szła w górę.