klasyki

Lamborghini Urraco kończy 50 lat. Ten model to zapomniany przodek włoskich bestii

Lamborghini Urraco, podobnie jak wiele innych podobnych mu modeli, w tym roku świętuje swoje okrągle urodziny. W związku z jego rocznicą, przypomnijmy ten nieco  „zakurzony” model. 

Lamborghini Urraco doczekało się w tym roku swoich 50. urodzin. Model ten wyróżniał się już w latach 70. XX wieku innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. To szybkie coupe 2+2, z silnikiem V8 ułożonym centralnie. Niezależne zawieszenie, kolumny MacPhersona z przodu i z tyłu. To pierwsze takie mocowanie w samochodzie seryjnym. 

Włoska maszyna lat 70. XX wieku

Urraco zaprezentowany został jako maszyna z 2,5-litrowym silnikiem V8 i mocy 220 KM. Jego prędkość maksymalna wynosiła 245 km/h, a maksymalny moment obrotowy 7800 obr./min. Głowica w tym aucie miała płaską część wewnętrzną, a komora spalania znajdowała się w górnym zagłębieniu tłoka. Silnik opierał się na dwóch gaźnikach Webera 40 typu IDF1. Przeciętnemu człowiekowi niewiele to mówi, jednak to dane znaczące dla historii motoryzacji. 

Lamborghini Urraco na drodze

Urraco stworzono na wyraźne życzenie Ferruccio Lamborghiniego, który chciał by jego samochody byłby dostępne dla szerszej, choć wciąż ograniczonej publiczności. Początkowo model ten wprowadzony był jako P250 URraco – litera “P” oznaczała tylną pozycję silnika, a 250 pojemność (2,5 l). Jego produkcja odbywała się w latach 1970- 1976. 

Inne wersje Urraco

W roku 1974 zaprezentowano odmianę P200 z silnikiem 1994 cm3 i mocą 182 KM. W tym samym roku zaprezentowano model P300 o mocy 265 KM. Innowacje testowane na przykładzie Lamborghini Urraco sprawiły, że miały szansę powstać 8-cylindrowe i 10-cylindrowe maszyny pokroju Gallardo i Huracan. Średnie przyspieszenie 0-100 km/h P300 wynosiło 7,6 s. To dużo czy mało na tamte czasy. Sami oceńcie.

Ile teraz kosztuje Lamborghini Urraco?

Obecnie ceny tego modelu plasują się mniej więcej w granicach 260-270 tysięcy złotych. Wszystko zależy od dokładnego stanu zachowania auta i jego specyfikacji. Wciąż jednak mało jednak ich w Polsce. Według danych dostępnych w szeroko pojętej Sieci, modelu P200 sprzedano jedynie 66 sztuk, natomiast P300 – 190 sztuk.