Lamborghini Urraco kończy 50 lat. Ten model to zapomniany przodek włoskich bestii
Lamborghini Urraco, podobnie jak wiele innych podobnych mu modeli, w tym roku świętuje swoje okrągle urodziny. W związku z jego rocznicą, przypomnijmy ten nieco „zakurzony” model.
Lamborghini Urraco doczekało się w tym roku swoich 50. urodzin. Model ten wyróżniał się już w latach 70. XX wieku innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. To szybkie coupe 2+2, z silnikiem V8 ułożonym centralnie. Niezależne zawieszenie, kolumny MacPhersona z przodu i z tyłu. To pierwsze takie mocowanie w samochodzie seryjnym.
Włoska maszyna lat 70. XX wieku
Urraco zaprezentowany został jako maszyna z 2,5-litrowym silnikiem V8 i mocy 220 KM. Jego prędkość maksymalna wynosiła 245 km/h, a maksymalny moment obrotowy 7800 obr./min. Głowica w tym aucie miała płaską część wewnętrzną, a komora spalania znajdowała się w górnym zagłębieniu tłoka. Silnik opierał się na dwóch gaźnikach Webera 40 typu IDF1. Przeciętnemu człowiekowi niewiele to mówi, jednak to dane znaczące dla historii motoryzacji.
![](http://staging.girls-classic.pl:81/wp-content/uploads/2020/10/lamborghini_urraco_p250_71-1024x683.jpeg)
Urraco stworzono na wyraźne życzenie Ferruccio Lamborghiniego, który chciał by jego samochody byłby dostępne dla szerszej, choć wciąż ograniczonej publiczności. Początkowo model ten wprowadzony był jako P250 URraco – litera “P” oznaczała tylną pozycję silnika, a 250 pojemność (2,5 l). Jego produkcja odbywała się w latach 1970- 1976.
Inne wersje Urraco
W roku 1974 zaprezentowano odmianę P200 z silnikiem 1994 cm3 i mocą 182 KM. W tym samym roku zaprezentowano model P300 o mocy 265 KM. Innowacje testowane na przykładzie Lamborghini Urraco sprawiły, że miały szansę powstać 8-cylindrowe i 10-cylindrowe maszyny pokroju Gallardo i Huracan. Średnie przyspieszenie 0-100 km/h P300 wynosiło 7,6 s. To dużo czy mało na tamte czasy. Sami oceńcie.
Ile teraz kosztuje Lamborghini Urraco?
Obecnie ceny tego modelu plasują się mniej więcej w granicach 260-270 tysięcy złotych. Wszystko zależy od dokładnego stanu zachowania auta i jego specyfikacji. Wciąż jednak mało jednak ich w Polsce. Według danych dostępnych w szeroko pojętej Sieci, modelu P200 sprzedano jedynie 66 sztuk, natomiast P300 – 190 sztuk.