wydarzenia

Rozpoczęcie produkcji w FSO – Warszawa M-20 zjechała z montażowni 69 lat temu. Zbliża się ważna rocznica

Rozpoczęcie produkcji w FSO miało miejsce 6 listopada 1951 roku. Z hali montażowej wytoczył się pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce. Była to Warszawa M-20.

Do końca roku udało się wyprodukować jedynie 72 sztuki, jednak następny rok przyniósł już sporą modernizację fabryki, a co za tym idzie, możliwość budowania kolejnych aut. 

FSO Warszawa

FSO Warszawa M-20 i kolejne wersje

W roku 1952 i 1953 udało się wyprodukować po 1,5 tys. aut. Do 1954 roku były to jedynie auta złożone z części przywiezionych z ZSRR. Później montowano Warszawę tylko z polskich części. Proces produkcji zaowocował w 4 tys. egzemplarzy składanych rocznie. W 1957 roku przyszedł już czas na małe modyfikacje. Zmieniono atrapę chłodnicy, przednie kierunkowskazy, koło kierownicy. Zagościły również ozdobne listwy boczne. Unowocześniona konstrukcja dostała nazwę FSO Warszawa M-20 model 57, a później Warszawa 200. Rok 1958 przyniósł użytkową wersję pick-up. 

Jak widać, przez pierwsze 4 lata produkcji Warszawy w FSO wiele się zmieniło. W roku 1964 weszła do produkcji Warszawa 203/204, z nadwoziem typu sedan. Rok 1965 przyniósł Warszawę w wersji kombi, z oznaczeniami 203K/204K.

Warszawa w Warszawie

Co ciekawe, ostatnia Warszawa zjechała z taśm produkcyjnych Fabryki FSO dokładnie 30 marca 1973 roku. Ta rocznica nie wpisała się już tak mocno w historię polskiej motoryzacji. W ciągu 22 lat produkcji wypuszczono łącznie 254 421 sztuk Warszaw. Dzisiaj można spotkać co poniektóre na zlotach samochodów zabytkowych lub podobnych imprezach tematycznych. 

69 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Co roku, 6 listopada, pod główną bramą FSO na Żeraniu gromadzą się tłumy pasjonatów i miłośników rodzimych konstrukcji. Ten dzień poświęcony jest co prawda stricte Warszawie, jednak na imprezach pojawiają się również Polonezy, Fiaty 125p, jak i Maluchy. W tym roku, według danych z Internetu, odbędzie się jedna impreza na cześć rocznicy.
Odbywa się co roku i organizowana jest przez Stowarzyszenie FSOAUTOKLUB. Spotkanie zorganizowane będzie w formie fotospotu – fotografowie będą stali w wybranych punktach, ważnych dla historii FSO. Wydarzenie odbędzie się w godzinach 12-15, a zdjęcia będą wykonywać m.in. fotografowie Movend.us i Girls Classic. Bliżej daty imprezy przedstawimy dokładny plan i umiejscowienie fotografów, by nikt nikogo nie przeoczył.

Wydarzenie zapowiada się ciekawie, należy jednak pamiętać, że w tym roku organizatorzy starali się nie organizować stacjonarnego zlotu. Pamiętajcie, na terenie FSO, jak i bezpośrednio przed bramą, jest terenem prywatnym.

Rozpoczęcie produkcji w FSO było ważnym wydarzeniem, nie tylko dla warszawiaków. Dzięki FSO pracę miało wielu Polaków, a Warszawy i Polonezy, razem z Maluchami i Dużym Fiatem stały się kluczowymi, polskimi modelami aut.