Škoda gadać? Porównanie doinwestowanej Favorit i jej „brzydszej” siostry
Škoda Favorit to auto z lat 90., które w Polsce nie doczekało się większego kultu. Wciąż można znaleźć całkiem ładne egzemplarze, jak i te „zgrzybiałe”. Sprawdźmy, jakie są różnice.
Škoda gadać – jaka jest Favorit?
Škoda Favorit, jaka jest, każdy widzi. I na tym można by zakończyć ten wpis, jednak my tego nie zrobimy. Nie często spotyka się w jednym miejscu dwie Favoritki i trzeba to wykorzystać. Tym bardziej, że jedna z nich jest mocno doinwestowana, a druga nieco bardziej zgrzybiała. Co więcej, ta druga jest do kupienia i odratowania! No, ale o tym w dalszej części wpisu.
Favorit to tak naprawdę auto z segmentu B, czyli samochodów małowymiarowych i miejskich. Model produkowany był od 1988 do 1995 roku. Montowany był również w Polsce. Typem 781 określano właśnie 5-drzwiowy model Favorit hatchback. Typ 785 zarezerwowany był za to dla 5-drzwiowego kombi produkowanego pod nazwą Forman. Było to przede wszystkim tanie i oszczędne auto dla firm.
Škoda Favorit Kamila – tak, to ta czerwona – wyprodukowana w 1991 roku, może pochwalić się naprawdę wspaniałym stanem, zarówno technicznym, jak i blacharskim. Egzemplarz miał sporo szczęścia. Dbał o niego dziadek, a potem obowiązki te przejął Kamil, który włożył w wóz dużo serca, czasu, części, no i… pieniędzy. Niczego jednak nie żałuje, jak podkreśla. W rezultacie otrzymał auto idealne na różne zloty, spotkania miłośników motoryzacji i po prostu – do jeżdżenia na co dzień.
Druga z nich to egzemplarz pochodzący z 1992 roku. Całe swoje życie należała do dziadka mieszającego przy Sadach Żoliborskich. Dopiero niedawno zmieniła właściciela. Auto ma z pewnością kilka patentów, których nie powstydziłby się żaden doświadczony graciarz. Nie jest to jednak zepsuty lub niesprawy wóz. Wymaga dopieszczenia i odrobiny cierpliwości. Czarne tablice rejestracyjne z pewnością dodają mu uroku i wyjątkowości.
Ciekawsze różnice
Pierwszą z różnic, jakie widać gołym okiem, jest z pewnością stan zachowania wnętrza. Czerwony egzemplarz ma je w stanie nienagannym, zachwycają nawet detale, takie jak nieprzetarta gałka zmiany biegów czy radio z epoki. Zielona z kolei pozbawiona została radia, a każdy element w jej wnętrzu zdaje się mocno zużyty i przetarty. Co ciekawe, czerwona ma obecnie przebieg równy ok. 150 000 km, a zielona – 80 000 km. Tak, nie warto więc patrzeć w starych samochodach na przebieg.
Uwagę od razu przyciągają również chlapacze. Czerwona doczekała się ładnie odmalowanych, z wyraźnym napisem „Škoda”. Zielona musi póki co zadowolić się wyblakłymi elementami.
Uśmiech na twarzy wywołuje oczywiście liczba naklejek z różnych zlotów i imprez, zgromadzona na tylnej szybie Škody Kamila. Można znaleźć tam między innymi zabawne teksty typu „nie jadę wolno tylko dokładnie”, jak i naklejki z Tłokowiska, jak i Praskich Klimatów. Od razu widać, że jeździ nią pasjonat.
Wracając jednak do silnika. Oba egzemplarze mają silniki 1.3, jeszcze z gaźnikiem. Wyposażeniem akcesoryjnym była tzw. rozpórka, która jest obecna zarówno pod jedną, jak i pod drugą maską. Czerwona Favoritka może pochwalić się pięknie błyszczącym filtrem powietrza i sensownie ułożonymi kablami. Zielona, choć nie ma na co narzekać, mogłaby doprosić się delikatnego wyczyszczenia. Wnętrze komory silnika od razu by przejrzało.
Nie bez powodu Favorit była jednym z ulubionych samochodów wybieranych na Złombol. Łatwa w naprawach, całkiem przestronna i na pierwszych trzech biegach nawet żwawa. Czego chcieć więcej? Do dzisiaj można znaleźć sporo jeżdżących modeli, które upodobali sobie zapaleni Złombolowcy! Egzemplarze te zazwyczaj łatwo rozpoznać – są obklejone naklejkami Złombola i wyróżniają się z daleka na drogach.
Jak widzicie, zielona Škoda Favorit to świetny egzemplarz dla pasjonata marki lub pozytywnie zakręconego świra, który marzy o aucie na czarnej blaszce i ma ochotę przy nim nieco podłubać. Egzemplarz potrzebuje odrobiny czasu i serca, by znów móc wrócić na drogi we wspaniałym stylu.
Jeśli to brzmi dla Was interesująco – mam dobrą wiadomość.
Zielona Favorit jest na sprzedaż. Wszelkie informacje o niej znajdziecie u Arka pod numerem telefonu 513 606 666. Jeśli szukacie podobnego egzemplarza – śmiało dzwońcie!