wozy lat 90.

Jej Wysokość Multipla – w 1998 roku rozpoczęto produkcję Fiata Multipli. Minęły 23 lata od premiery „najbrzydszego auta świata”!

Fiata Multipli nie sposób nie kojarzyć. Sylwetka tego auta pojawiała się w memach, jak i w żartach, jako jednego z brzydszych wozów. Czy rzeczywiście słusznie?

Fiata Multipli nie można zignorować!

Są samochody, których nie sposób tak po prostu minąć na ulicy. Do nich z pewnością zalicza się właśnie Fiat Multipla. Dlaczego? Dzięki swojej charakterystycznej sylwetce i światłom upodobniany jest do niepełnosprawnego delfina. Rzeczywiście, jego wygląd jest na tyle specyficzny, że osoby, które nie bardzo interesują się motoryzacją, na hasło „multipla” uśmiechają się pod nosem.

szczęśliwa rodzina tuż po zakupie Multipli w ’98

Nie każdy jednak wie, że Fiat Multipla produkowany był również od 1956 roku pod nazwą Fiat 600 Multipla. Poza 22-konnym silnikiem, który osiągał prędkość 90 km/h. Dopiero w 1998 roku przyszedł czas na absolutnie unowocześnioną sylwetkę Multipli. Jest to minivan klasy kompaktowej, produkowany do 2010 roku. Ta generacja doczekała się także liftingu w 2004 roku.

Przedlift to dobrze znana sylwetka, zbudowana na bazie płyty podłogowej modelu Bravo/Brava. Charakterystycznym elementem pojazdu jest cały przód, który rozpoznać można po światłach drogowych umieszczonych pod przednią szybą. We wnętrzu pojazdu umieszczono 6 przesuwnych foteli w dwóch rzędach. W 2001 roku auto przeszło lekki lifting – zmieniono m.in. atrapę chłodnicy oraz zestaw wskaźników i cały silnik wysokoprężny. Wspomniany rok 2004 przyniósł zmianę przodu auta na bardziej konwencjonalny. Przednie reflektory przeniesiono w tradycyjne miejsce w pasie przednim pojazdu. Gruntownie zmienił się także wygląd tylnej części nadwozia, z naciskiem na lampy.

multipla w ciekawym otoczeniu

Co ciekawe, Fiata Multiplę można było zamówić z silnikiem R4 1.6 16V o mocy 100 KM Bipower, który napędzany jest benzyną i sprężonym gazem ziemnym. Oczywiście, dostępna była również wersja z LPG zamiast gazu ziemnego, ale to i tak super ciekawostka!

Nasze doświadczenie z modelem

Nie chwaląc się, również i my miałyśmy przyjemność wybrać się na przejażdżkę Fiatem Multiplą. Choć był to diesel na minuty od Panka, jechało się nim naprawdę dobrze. Robił wrażenie na drodze – check! Całkiem miło się zbierał – check! Nie chciało się z niego wysiadać – check! 🙂 Zobaczcie tę autentyczną relację… i reakcję.

Multipla i tuning?

Internet widział naprawdę sporo tuningowych wariacji tego modelu. Niewielu jednak wie, że pierwsza generacja mogła mieć również dwa oddzielne szyberdachy. Nie powiem, w połączeniu z kolorem żółtym tworzyło to całkiem… wdzięczną kombinację.

to naprawdę wygląda dobrze!

„TAK” dla Fiata Multipli

Zdecydowanie tak, ale to nasza subiektywna odpowiedź. Gdyby Girls Classic miało dzisiaj redakcyjny wóz, z pewnością byłaby to Multipla gen I. Oj tak!

Zresztą, zobaczcie sami tę wymowną reklamę model z roku 1998!

Ceny zadbanych i w miarę trzymając się egzemplarzy idą znacznie w górę. Kwoty zaczynają się od 1500zł, jeżdżące i jako takie można znaleźć już za 3500-5000zł, ale te największe perełki, głównie spoza Polski, już sięgają grubo ponad 10 000 zł, a może i 15 000zł.
Te niepordzewiałe, z bogatszą wersją wyposażenia, jeżdżące stają się obiektem pożądania graciarzy i kierowców, którzy marzą o wyróżniającym się youngtimerze-to-be! Nie dziwię się. Multipla ma wiele plusów – niezniszczalne dieslowskie silniki, dostępność części i całkiem „kosmiczny” design. Z minusów – wnętrze, które bardzo trudno zachować w dobrym stanie i blacharka, która po tylu latach zaczyna być już tylko wspomnieniem…

A Wy, zainwestowalibyście w fajną Multiplę? Jeśli tak, to ile?