Jej Wysokość Multipla – w 1998 roku rozpoczęto produkcję Fiata Multipli. Minęły 23 lata od premiery „najbrzydszego auta świata”!
Fiata Multipli nie sposób nie kojarzyć. Sylwetka tego auta pojawiała się w memach, jak i w żartach, jako jednego z brzydszych wozów. Czy rzeczywiście słusznie?
Fiata Multipli nie można zignorować!
Są samochody, których nie sposób tak po prostu minąć na ulicy. Do nich z pewnością zalicza się właśnie Fiat Multipla. Dlaczego? Dzięki swojej charakterystycznej sylwetce i światłom upodobniany jest do niepełnosprawnego delfina. Rzeczywiście, jego wygląd jest na tyle specyficzny, że osoby, które nie bardzo interesują się motoryzacją, na hasło „multipla” uśmiechają się pod nosem.
![](https://girls-classic.pl/wp-content/uploads/2022/02/fiat_multipla_448_11zon-1024x693.jpeg)
Nie każdy jednak wie, że Fiat Multipla produkowany był również od 1956 roku pod nazwą Fiat 600 Multipla. Poza 22-konnym silnikiem, który osiągał prędkość 90 km/h. Dopiero w 1998 roku przyszedł czas na absolutnie unowocześnioną sylwetkę Multipli. Jest to minivan klasy kompaktowej, produkowany do 2010 roku. Ta generacja doczekała się także liftingu w 2004 roku.
to ten niepowtarzalny moment, gdy wnętrze multipli wygląda jak nowe
Przedlift to dobrze znana sylwetka, zbudowana na bazie płyty podłogowej modelu Bravo/Brava. Charakterystycznym elementem pojazdu jest cały przód, który rozpoznać można po światłach drogowych umieszczonych pod przednią szybą. We wnętrzu pojazdu umieszczono 6 przesuwnych foteli w dwóch rzędach. W 2001 roku auto przeszło lekki lifting – zmieniono m.in. atrapę chłodnicy oraz zestaw wskaźników i cały silnik wysokoprężny. Wspomniany rok 2004 przyniósł zmianę przodu auta na bardziej konwencjonalny. Przednie reflektory przeniesiono w tradycyjne miejsce w pasie przednim pojazdu. Gruntownie zmienił się także wygląd tylnej części nadwozia, z naciskiem na lampy.
![](https://girls-classic.pl/wp-content/uploads/2022/02/fiat_multipla_988_11zon-1024x693.jpeg)
Co ciekawe, Fiata Multiplę można było zamówić z silnikiem R4 1.6 16V o mocy 100 KM Bipower, który napędzany jest benzyną i sprężonym gazem ziemnym. Oczywiście, dostępna była również wersja z LPG zamiast gazu ziemnego, ale to i tak super ciekawostka!
Nasze doświadczenie z modelem
Nie chwaląc się, również i my miałyśmy przyjemność wybrać się na przejażdżkę Fiatem Multiplą. Choć był to diesel na minuty od Panka, jechało się nim naprawdę dobrze. Robił wrażenie na drodze – check! Całkiem miło się zbierał – check! Nie chciało się z niego wysiadać – check! 🙂 Zobaczcie tę autentyczną relację… i reakcję.
Multipla i tuning?
Internet widział naprawdę sporo tuningowych wariacji tego modelu. Niewielu jednak wie, że pierwsza generacja mogła mieć również dwa oddzielne szyberdachy. Nie powiem, w połączeniu z kolorem żółtym tworzyło to całkiem… wdzięczną kombinację.
![](https://girls-classic.pl/wp-content/uploads/2022/02/fiat_multipla_23_11zon-855x1024.jpeg)
„TAK” dla Fiata Multipli
Zdecydowanie tak, ale to nasza subiektywna odpowiedź. Gdyby Girls Classic miało dzisiaj redakcyjny wóz, z pewnością byłaby to Multipla gen I. Oj tak!
Zresztą, zobaczcie sami tę wymowną reklamę model z roku 1998!
Ceny zadbanych i w miarę trzymając się egzemplarzy idą znacznie w górę. Kwoty zaczynają się od 1500zł, jeżdżące i jako takie można znaleźć już za 3500-5000zł, ale te największe perełki, głównie spoza Polski, już sięgają grubo ponad 10 000 zł, a może i 15 000zł.
Te niepordzewiałe, z bogatszą wersją wyposażenia, jeżdżące stają się obiektem pożądania graciarzy i kierowców, którzy marzą o wyróżniającym się youngtimerze-to-be! Nie dziwię się. Multipla ma wiele plusów – niezniszczalne dieslowskie silniki, dostępność części i całkiem „kosmiczny” design. Z minusów – wnętrze, które bardzo trudno zachować w dobrym stanie i blacharka, która po tylu latach zaczyna być już tylko wspomnieniem…