Mercedes W124 – kombi, sedan, coupé. Jaki silnik wybrać? Recenzja modelu
Mercedes W124 – kombi, coupé, cabrio – to auto, które bardzo często można spotkać na ulicach i jednocześnie na zlotach youngtimerów czy samochodów zabytkowych.
Paradoksów tego wozu jest kilka, jednak cieszy się on niesłabnącym zainteresowaniem fanów klasycznej motoryzacji. Jak to jest, że niektóre egzemplarze jeżdżą na co dzień, a niektóre jedynie w słoneczne weekendy?
Jakie to auto?
Silniki Mercedesa W124 to niekończąca się historia. Było ich naprawdę sporo, rozdzielając je na benzynowe i diesla. Większość niestety równała się k-jetowi, znienawidzonemu sposobowi dostarczania paliwa do silnika. K-jety miały tendencję do psucia się, a ich współpraca z gazem nigdy nie kończyła się sukcesem. Mercedesy W124 charakteryzują się niesamowitym komfortem, zarówno w sposobie prowadzenia, jak i pod względem miękkości siedzeń. Wielu ocenia to auto jako płynący po drodze ponton, którego nie zastąpi żaden inny wóz.
Jakie ceny?
STAN:
Gruz: 2 000 zł.
Na daily: 7 000 – 10 000 zł.
„Perełka” na zloty: powyżej 15 000 zł (500 E powyżej 100 000 zł).
Auta te raczej będą już tylko drożeć, szczególnie coupé i kombi. Tych pierwszych wyprodukowano “jedynie” 141 498 sztuk, kombi natomiast 340 503 sztuk. Nie zapominajmy jednak o wersji cabrio – z fabryki wyjechało ich 33 952 sztuk. Produkcja tego modelu zakończyła się w 1993 roku, czyli najmłodsze egzemplarze kończą w tym roku 27 lat. W latach 1993-1997 produkowany był on jako pierwsza generacja E-klasy.
Czy naprawy są proste?
Jeśli chodzi o łatwość napraw, tak naprawdę sporym atutem posiadania tego auta, jest fakt, że wciąż można do niego dostać sporo nowych, jak i używanych części. Miłośnicy marki narzekają jednak na stopniowo ograniczające się zasoby dostępnych silników. Nie mniej jednak wszystkie inne podzespoły, również te narażone na wymiany związane z eksploatacją, są szeroko dostępne na rynku.
Dla kogo to auto?
Mercedes W124 – kombi, coupé czy sedana, pokochają osoby, które upodobały sobie auta z miękkim i komfortowym zawieszeniem, a dodatkowo bardziej zależy im na komforcie jazdy, niż osiągach. Dopiero modele z silnikami powyżej 200 KM jako tako zaskakują przyśpieszeniem. Wszystko poniżej, przy zestawieniu z masą 1280-1850 kg, nie ma prawa wgniatać w fotel.
Są to jednak bardzo porządne samochody, które wręcz wita się z otwartymi ramionami na wszystkich zlotach aut zabytkowych w Polsce. I nie tylko. Mercedesa W124 z pewnością docenią osoby, które marzą o samochodzie, który nie będzie wymagał od nich zbytniego wkładu finansowego. Wiele modeli tego wozu w Polsce po prostu od kilkudziesięciu lat jeździ i nie wie o tym, że może się popsuć.
Czy będzie klasykiem?
Według nas to całkiem dobry materiał na klasyka, jednak bądźmy szczerzy – musi się czymś wyróżniać. Może być to wersja silnikowa lub wyposażenia. Najlepiej, jeśli i blacha jest w stanie dobrym. Mercedes W124 uplasowałby się na miejscu 7 w skali 1-10, jeśli chodzi o klasyczny potencjał. Potrzebuje jeszcze trochę czasu, jednak jest na dobrej drodze.
Według nas to całkiem dobry materiał na klasyka, jednak bądźmy szczerzy – musi się czymś wyróżniać. Może być to wersja silnikowa lub wyposażenia. Najlepiej, jeśli i blacha jest w stanie dobrym.
Klasykomierz
Według nas, Mercedes W124 zasługuje na mocną 7 w skali 1-10. Potrzebuje jeszcze trochę czasu, jednak jest na dobrej drodze.
Plusy i minusy
Niewątpliwym plusem Mercedesa W124 jest z pewnością dostępność części do wszystkich podzespołów. Auto jest wygodne, ma miękkie siedzenia, z których można wręcz nie wstawać. Dobrze trzymają w zakrętach. Minusem dla niektórych może okazać się miękkie zawieszenie, a co za tym idzie, lekkość prowadzenia.
Mercedes W124 może być ciekawym klasykiem, jeśli spełni kilka podstawowych kryteriów. Zawsze warto wybierać auta w dobrym stanie blacharskim, ale w przypadku tego modelu, jest to podwójnie ważne, gdyż W124 miały tendencję do rdzewienia na błotnikach i w okolicach klapy.